Selecteer een pagina

Op 19 november 2014 heeft uw fractie schriftelijke vragen gesteld, op grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad inzake de voorzieningen op treinstation Barneveld Noord. Graag beantwoorden wij de vragen als volgt.

Vraag 1:
a. Bent u bereid om de door ons geconstateerde punten onder de aandacht te brengen van Connexxion met het verzoek om:
b. De openstelling en het gebruik van de wachtruimte + toilet te bespreken;
c. De nieuw geplaatste bank zodanig af te schermen dat het comfort van de reiziger op een acceptabel niveau wordt gebracht en er een tweede bank geplaatst wordt.

Antwoorden:
Ad a : Ja, daar zijn wij toe bereid. Op 26 juni en 10 november 2014 hebben wij in een bestuurlijk overleg Connexxion, provincie Gelderland, de NS en ProRail aangesproken op de gang van zaken bij station Noord.

Ad b: ProRail gaat het toilet voorlopig toegankelijk maken door middel van een munt-slot op de deur. Naar verwachting is deze oplossing op 10 december 2014 gereali-seerd. De reiziger kan, totdat het muntslot gereed is, bij de toezichthouder de sleutel vragen en gebruik maken van het toilet. ProRail zal ervoor zorgen dat dit aangeduid wordt.
De toegangsdeur van de wachtruimte (nabij de toilet) is door onbekenden vernield. ProRail onderzoekt momenteel hoe de schade moet worden hersteld en op welke ter-mijn dat mogelijk is.

Ad c: De beschutte wachtplek op het perron wordt uitgebreid met 2 zij- en 2 front-schermen. De verwachting is dat dit eind januari/begin februari 2015 gerealiseerd zal zijn (onder voorbehoud van de weersomstandigheden).
ProRail heeft ook geconstateerd dat er verbetering nodig is van het oorspronkelijke plan. Dat er in eerste instantie gekozen is voor systemen waarbij alleen glas aan de achterkant is toegepast, heeft te maken met het feit dat er ook nog andere wachtruimte is. Reizigers zijn niet dus alleen aangewezen op het beschuttingssysteem op het perron.

Vraag 2:
Kunt u voor alle duidelijkheid aangeven wat de rol en verantwoordelijkheid van het college is ten aanzien van de inrichting van ‘onze’ stations en op welke wijze u hier invulling aan geeft?

Antwoord:
De rolverdeling is als volgt.
•Ministerie van I&M is de opdrachtgever van het treinvervoer (en het openbaar ver-voer) en de benodigde infrastructuur.
•De NS is opdrachtnemer van het (rendabele) treinvervoer, eigenaar van de stations en stadionterreinen en vaak eigenaar van de stationsgebouwen.
•Gemeente heeft een gebruiksovereenkomst van het gebouw op station (Noord en Cen-trum).
•ProRail ontwerpt, beheert en onderhoudt de spoorinfrastructuur, stationsomgeving, de gebouwen en overige voorzieningen (perrons, voorpleinen, parkeer en stallingsvoor-zieningen).
•Provincie is de OV-autoriteit en is opdrachtgever voor de Valleilijn (regionale treinver-binding).
•Het OV-bureau Oost is voor de provincie Gelderland (Overijssel en Flevoland) het ontwikkelbureau voor openbaar vervoer.
•Connexxion is opdrachtnemer van de Valleilijn en verantwoordelijk voor het personen-vervoer en de dienstregeling.
•RuiterActief zorgt voor het toezicht op het station Noord en Centrum en op het perron op basis van een overeenkomst met de gemeente. Zij zorgen dat de wachtruimte op station Noord geopend is (op werkdagen van 7.00 uur tot 18.00 uur).
•Tevens houden zij toezicht op het juiste gebruik van de fietsvoorzieningen en zorgen voor het opruimen van het zwerfvuil op de perrons.
•Gemeente zorgt voor wegbeheer (dat grenst aan perron en voorplein) en zorgt voor de bereikbaarheid van de stations, parkeer- en stallingsvoorzieningen.
•Soms zijn er uitzonderingen zoals bij station Zuid. Daar is het stationsgebouw en het voorplein door de gemeente gerealiseerd met toestemming van het Ministerie van I&M, provincie, NS en ProRail.
•We nodigen NS, ProRail, provincie en Connexxion 3 tot 4 maal per jaar uit, op ambtelijk- en bestuurlijk niveau, om de spoorzaken te bespreken.

In 2015 hebben wij 3 tot 4 bestuurlijke overleggen op het programma staan.

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders,