Selecteer een pagina

Gisterenavond heb ik getracht de raad ervan te overtuigen dat er aan de fietsveiligheid op de Burgemeester Kuntzelaan nog wat schort. Het traject langs de Albert Heijn zal in een 30 kilometer-zone worden met een tweerichtingsfietspad. Van dat laatste zijn wij geen voorstander. Wij zien de op- en afrit van de parkeerplaats bij Albert Heijn als een zeer gevaarlijk punt voor fietsers. Zowel in de huidige als in de voorgenomen situatie. Nu moet de automobilist rekening houden met fietsers uit één richting. De fietsers, die illegaal vanaf het station tegen het verkeer in fietsen, moeten zelf opletten of ze niet ondersteboven gereden worden en zorgen er ook wel voor dat dat niet gebeurt.

Het plan biedt geen verbetering

In de nieuwe situatie moet de automobilist schuin de oprit op, komend vanaf de Van Dompselaerstraat en over zijn schouder kijken of er fietsers naderen. Stel je voor wat dat inhoudt met een bijrijder naast de bestuurder en drie kinderen op de achterbank? Het fietspad is vanaf de Van Dompselaerstraat tot aan de bocht, net voorbij het voormalige ABN Amro gebouw, een recht stuk zonder enige belemmering. Hier bereiken fietsers makkelijk een hoge snelheid. Dan zijn er tegenwoordig ook nog  E-bikes die met een hoge snelheid kunnen passeren. Ook al lijkt het betreffende fietspad niet op een snelfietsroute door de aanleg van tegels en een breedte van 3,5 meter in plaats van minimaal 4 meter, met  tweerichtingen op hetzelfde parcours zien wij geen echte verschillen.

Ons voorstel voor veiligheid

Is er dan geen oplossing mogelijk om die snelheid en overzichtelijkheid te krijgen? Het antwoord daarop is er eigenlijk al, namelijk bij de nieuwe aansluiting Stationsweg/Wencopperweg. Daar wordt met een slinger in het fietspad en ruimte voor het afslaande verkeer hetzelfde bereikt. De automobilist en de vrachtwagenchauffeur krijgen daarmee overzicht over het naderen van de fietsers, E-bikes en scooters bij het kruisen van het fietspad. Wij dienen daarom een amendement in om een dergelijke situatie (zie afbeelding) zoals ik net noemde te realiseren, met de volgende argumenten:

  • In deze situatie kan de automobilist(e) zijn/haar auto rechtstandig voor het fietspad krijgen en door zijn/haar zijramen links en rechts het fietspad overzien om het veilig te kunnen oversteken.
  • De snelheid van de fietsers wordt behoorlijk afgeremd. Men kan niet meer op volle snelheid passeren, maar blijft wel voorrang houden.
  • Vrachtwagens hebben al gauw een totale lengte van 15 meter en kunnen dus niet rechtstandig voor het fietspad komen, maar de cabine staat dan inmiddels wel recht voor de kruising. Daarbij zijn het aantal verkeersbewegingen van vrachtwagens ook nog eens minimaal en vinden vaak in de vroege uren plaats.

Wat gaat dit alles nu meer kosten? Past dit in het budget van € 490K ? Daar kon de wethouder mij geen antwoord op geven, duidelijk is wel dat het meer zal gaan kosten. Dus ben ik zelf even aan het rekenen gegaan. Totaal kom ik niet verder dan € 1.700,-. Met een 100 % foutmarge zou het bedrag op maximaal € 3000,- uitkomen.

Hoeveel is ons de extra veiligheid van fietsers waard? Dat is volgens het CDA niet in geld uit te drukken. Ik hoop u te hebben kunnen overtuigen van het nut en de noodzaak om deze voorziening ter hoogte van Albert Heijn mee te nemen.