Selecteer een pagina

De begroting 2016 ziet er goed uit. Ook het meerjarenperspectief. Daar is veel progressie in gemaakt de afgelopen jaren. De beleidsaanvullingen zijn erin verwerkt en bij de benoemde speerpunten gaat het volgens het CDA over de juiste onderwerpen. De complimenten van de CDA fractie voor de wethouder financiën, het college en de ambtenaren.

Een begroting is een omvangrijk en heel belangrijk kaderstellend instrument. Het college geeft aan wat zij van plan is te gaan doen en welk budget zij daarvoor nodig denk te hebben. Twee onderdelen dus: voorgenomen activiteiten en benodigd budget. De nadruk ligt vaak op het geld omdat dit beter meetbaar is dan effecten van beleid.

Tegen deze achtergrond kan het gebeuren dat er een budgetoverschrijding is, maar dat er veel meer gedaan en bereikt is dan werd voorzien. Dan hoeft een overschrijding dus niet per definitie slecht nieuws te zijn en hoeft een overschot niet per definitie goed nieuws te zijn. Tegen deze achtergrond willen wij het gesprek over de begroting graag voeren.

In lijn met de politieke traditie willen wij dit moment benutten om de aandacht te vestigen op een paar zaken uit de begroting die wij als CDA belangrijk vinden.

Programma 1 Participatie en ondersteuning

Als CDA zijn wij blij met de aanpak voor verwarde personen en jeugdhulp 18+, een groep die na hun 18de jaar tussen wal en schip vallen.

Bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en ouderen die gebruik maken van dagbesteding zien we een toenemende zorgmijding. De vervoerskosten zijn te hoog en de tekorten worden door de zorgaanbieders zelf aangevuld. We zien dat daardoor minder gebruik gemaakt wordt van de voorzieningen. De wethouder onderkent dit probleem en heeft een verhoging toegezegd van de huidige vergoeding. Daar zijn wij blij mee.

We zijn blij met de ontwikkeling die in gang is gezet voor de Permar. De indruk bij het CDA bestaat dat er geen energie meer in zit. De uitvoering loopt dit jaar ook weer gierend uit de begroting. Niet de eerste keer dat er een veel te rooskleurig beeld wordt neergezet richting de gemeenteraden. Wij zijn blij dat de gemeenschappelijke regeling wordt opgeheven en dat we lokaal met volle energie er tegenaan kunnen gaan om de doelgroep zinvol, goed en dichtbij huis aan de slag te krijgen. Want de zorg voor deze doelgroep ligt ons na aan het hart en wij denken dat we met een lokale invulling deze groep mensen beter kunnen helpen.

Jeugdzorg blijft een aandachtsgebied voor onze gemeente. De tekorten lopen op: in 2015 een tekort van 1,2 miljoen met 8 ton van het rijk en in 2016 een tekort van 1,5 miljoen en een vergoeding van 5 ton. Wij ondersteunen de wethouder in zijn “battle” of moeten we spreken van “struggle” om deze weeffout in het systeem telkens weer onder de aandacht van de minister te brengen.

Programma 2 Bedrijvigheid en bereikbaarheid

Nu de discussie over de fietsroute en de rotonde bij de van Wijnbergenlaan heeft geleid tot besluitvorming willen wij graag de aandacht vestigen op de fietsveiligheid in de wijk de Vaarst. De wijk wordt ieder morgen en middag doorklieft door grote aantallen scholieren. Dit levert onveilige situaties op voor de wijkbewoners, maar ook voor de scholieren zelf. Is hier voldoende aandacht voor? Wij roepen het college op om dit te monitoren en te betrekken bij de actualisering van het Gemeentelijke Verkeer en Vervoer plan (GVVP).

Over dat nieuwe GVVP gesproken, wij zijn blij met de aandacht voor duurzaamheid in het plan. Naast de auto’s dus ook veel aandacht voor de fietsers, het OV en nieuwe duurzame ontwikkelingen zoals deelauto’s. Goed om te lezen en wij zijn dan ook vol belangstelling over de uitwerking ervan in het nieuwe GVVP.

Breedband is een punt dat wij vaker hebben benoemd. Goed dat dit wederom – en nu heel kansrijk – op de planning staat. Wij hopen oprecht dat het nu doorgezet wordt en dat het uiteindelijke internet sneller wordt dan het verloop van dit proces tot nu toe…..

Wat wij ook erg positief vinden is het naar voren halen van de Oostelijke rondweg om Barneveld. De mooie nieuwe verbindingsweg naar de Wesselseweg roept om een vervolg in de richting van de Lunterseweg. Deze rondweg zal de Stationsweg enorm ontlasten. En dat is heel erg nodig.

We gaan nu niet in op de kwestie A30/A1. Het belang is helder, dus onvermoeibaar doorgaan met de lobby.

Wij zijn erg blij dat er weer bedrijfsterrein uitgegeven kan worden. Dat is (veel te) lang anders geweest. Dit levert de nodige dynamiek op voor de Barneveldse economie en de werkgelegenheid en is daarnaast ook goed voor het huishoudboekje van de gemeente.

We weten nog niet goed wat we nu eigenlijk vinden van de ontwikkelingen rond de railterminal. Er is al een paar ton aan onderzoek uitgegeven en nu wordt er weer 4,5 ton gevraagd voor onderzoek. Wat is dat voor een onderzoek en waar blijven de ondernemers? Als je overweegt om een bedrijf te starten doe je marktonderzoek. Dat zijn de kosten die horen bij het risico van het ondernemerschap. Hier betaalt de gemeente alle onderzoek. Lijkt ons een onwenselijk situatie. Hierop hebben wij een reactie van het college gevraagd.

Wij zijn voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot MKB vriendelijkste gemeente. Dat is een hele prestatie. 1 keer kan nog geluk zijn, maar twee keer achter elkaar? Nee, we doen het echt goed als gemeente. De succesfactor – zo heb ik begrepen van de mensen van Economie – is actief luisteren. Wij complimenteren de wethouder en het college met deze verkiezing.

Programma 3 Woon- en leefomgeving

De woonvisie geeft een helder verhaal weer. Volgende maand hebben we het erover in de raad. Daarom nu maar twee korte opmerkingen: wij pleiten voor goedkope starterskoopwoningen in de kernen. Er wordt ook gezocht naar nieuwe instrumenten en producten om de starters en andere spoedzoekers passend te kunnen huisvesten. Kunnen wij hierbij denken aan een concept zoals tiny houses?

Bij de kadernota is een motie – met brede steun – aangenomen om de mogelijkheden voor de inzet van een blijverslening te onderzoeken. Hier hebben wij nog niets van gehoord. Hoe lang blijft de reactie/het onderzoek van het college nog uit?

In een vitale samenleving is de veiligheid van de woon- en leefomgeving ook een belangrijk issue. Inbraken in huizen zijn sterk teruggelopen. Wij willen dit volhouden. Nu graag ook extra aandacht voor de veiligheid van auto’s op parkeerplaatsen in de wijken. In de beantwoording op onze vragen hierover heeft u al toegezegd met een uitgewerkt voorstel te komen. Wij zien dat met belangstelling tegemoet.

De nieuwe Omgevingswet komt eraan. In 2017 zal hard gewerkt moeten worden aan de implementatie ervan. Dit is een operatie met grote impact voor de gemeente en voor de inwoners (initiatiefnemers voor nieuwe plannen). Dat vraagt veel van alle betrokken partijen. Eerst zal de raad haar ambities moeten bepalen voordat het college er verder mee aan de slag kan. De benodigde cultuurverandering binnen het werkapparaat is de grootste succes- of faalfactor van de wet. Deze nieuwe wet is een flinke uitdaging voor alle betrokkenen.

Wij zijn positief over de aandacht en de aanpak van fijnstof door het college. Ons pleidooi: leg niet alle kosten bij de boeren neer.

Duurzaamheid is goed op de kaart gezet door deze raad. Er ligt een heldere ambitie. College pakt het voortvarend op en nu is het zaak om door te pakken op diverse gebieden (we zien het bijvoorbeeld terug in sectoraal beleid voor vervoer, wonen, bedrijven). Wij vragen ook om maximale inzet op wind- en zonne-energie en reductie van de CO2 uitstoot. Er zijn nog heel veel potentiele locaties en daken niet benut en het doel van 20 % lokale opwekking in 2020 komt heel snel dichterbij. Is er al nieuws vanuit het Duurzaam Energie Bedrijf?

Er wordt gewerkt aan twee scenario’s voor de bedrijfsvoering van het theater. In beide scenario’s lukt het in ieder geval niet om in 2017 het theater te runnen voor de gereserveerde 3,5 ton. In hoeverre loopt de bedrijfsvoering en de inkoop voor het seizoen 2017 – 2018 gevaar door deze onzekerheid? Is het niet verstandig om een realistisch bedrag op te nemen voor 2017. Wij willen graag een reactie van het college hierop.

Programma 4 Bestuur en interne dienstverlening

Regio FoodValley is absoluut belangrijk, maar wat zien en merken wij ervan. Onbekend maakt onbemind. Laat meer zien wat er gebeurd en wat het (positieve) effect daarvan is.

Wij hebben gezien dat ook het onderwijs in Barneveld – de Meerwaarde – betrokken is bij de FoodValley. Het leeft dus wel degelijk ook in Barneveld (stages, samenwerking met bedrijven) en in steeds meer gevallen direct (B2B) zonder tussenkomst van de overheid. Maak ambassadeurs en creëer zichtbaarheid en draagvlak.

Er staat een geplande besparing van 3 ton door verbetering van processen om de dienstverlening te optimaliseren. Processen verbeteren met de lean methode is een goede zaak en daar geloven wij wel in en dat moet dan ook het doel zijn. Processen optimaliseren! Dat dit tevens en altijd leidt tot een proportionele bezuiniging betwijfelen wij ten zeerste. Dit mag wat ons betreft niet het primaire doel van lean zijn. We zijn hier heel benieuwd naar en worden dan ook graag op de hoogte gehouden.

Algemeen

De schuldquote is hoog – 190% terwijl de VNG 130% als bovengrens hanteert. Wij zijn in de veronderstelling dat de hoge schuldquote 1 op 1 te maken heeft met de grote hoeveelheid grond die we in bezit hebben. In de begroting zien we echter dat de schuldquote relatief langzaam daalt ondanks de sterk toegenomen verkoop van gronden. Wij hebben het college gevraagd om een toelichting.

Het CDA stemt in met de begroting 2017 inclusief de LTA en de Belastingverordening, maar niet zonder het college bij de uitvoering van deze begroting veel wijsheid, inzicht en de zegen van God toe te wensen.